Valse Motten

Valsspelen loont ... niet altijd
Algemeen - Spelverloop - Beoordeling - Voordelen & Nadelen - Foto's - Documenten - Tips - Reacties

Het spel wordt gespeeld in meerdere ronden en de voorbereiding van een ronde is zeer eenvoudig. Elke speler ontvangt 8 kaarten en er wordt een bewaker aangeduid die de bewakerskaart ontvangt. De overige kaarten worden als gedekte trekstapel neergelegd en de bovenste kaart wordt open gedraaid.

Als je aan de beurt komt mag je een kaart uit je hand afleggen. Alle kaarten hebben een waarde van 1 tot 5 en je mag steeds een kaart afleggen die 1 hoger of lager is dan de vorige kaart (als er een 1 ligt mag je een 5 leggen en omgekeerd). Daarna zit je beurt er op en is de volgende speler aan de beurt. Dit deel van het spel is echter maar een afleiding van waar het echt om draait en dat is valsspelen! Je mag namelijk op eender welk moment proberen een kaart te doen verdwijnen. Steek ze in je mouwen, smijt ze over je schouder, eet ze op (maar daar gaat de eigenaar van het spel niet zo blij mee zijn, of wees zo creatief als je maar kan. Belangrijk is alleen dat je de kaarten uit je hand kwijt raakt. Je mag wel maar 1 kaart per keer laten verdwijnen (ook valsspelers moeten wat ethiek hebben) en je mag niet valsspelen als iemand beschuldigd is van valsspelen en dit wordt besproken. Ook mag je de laatste kaart niet doen verdwijnen. Deze moet je werkelijk afleggen.

Het beschuldigen van een valsspeler kan alleen gebeuren door de bewaker, welke zelf niet mag valsspelen. De andere spelers mogen ook niemand verraden aan de bewaker. Hierdoor krijgt de bewaker dus een grote verantwoordelijkheid. Bij een juiste beschuldiging moet de valsspeler zijn kaart terug op handen nemen en hij krijgt er nog een kaart van de bewaker bovenop. De valsspeler zal dan ook de nieuwe bewaker worden (al een geluk dat de selectieproeven van de politie niet op deze manier gebeuren). Bij een foute beschuldiging krijgt de bewaker er een kaart van de trekstapel bij en blijft hij bewaker.

Om het valsspelen te stimuleren heeft men ook nog een speciale kaart in het spel gestopt, namelijk de valse mot die je nooit mag afleggen of doorgeven (met uitzondering van de bewaker). Je kan deze dus alleen kwijt raken door vals te spelen.

Om je verstand op volle toeren te laten draaien (en vooral om het extra moeilijk te maken om het overzicht te bewaren terwijl je ook moet opletten welke kaarten gespeeld worden) heeft men ook enkele actiekaarten in het spel gestopt. Zo heb je de mier die ervoor zorgt dat alle andere spelers een kaart van de trekstapel moeten nemen. De kakkerlak die de andere spelers de mogelijkheid geeft om een kaart met dezelfde waarde af te leggen, maar alleen de speler die het snelst was mag de kaart werkelijk afleggen. De mug moet doodgemept worden door de andere spelers. De speler die het laatst mept krijgt een handkaart van alle andere spelers. Tot slot is er nog de spin die je een handkaart laat weggeven aan een speler naar keuze.

De ronde is afgelopen als iemand zijn laatste kaart kan afleggen. De andere spelers scoren nu strafpunten voor hun handkaarten. Een gewone kaart is 1 strafpunt, een actiekaart is 5 strafpunten en een valste mot zijn 10 strafpunten. Er zijn evenveel ronden als er spelers zijn. De scores van de ronden worden opgeteld en wie op het einde de minste punten heeft is de winnaar.

Dit spel wordt te koop aangeboden bij Spelshop

Naar speloverzicht


Nieuws - Spellen - Markt - Prijzen - Links - Blog - Login - Registreer - RSS - Online Casino

Unieke bezoekers:

blog counter

Statistieken