Mr. Jack in New York

De jacht zet zich voort in New York
Algemeen - Spelverloop - Beoordeling - Voordelen & Nadelen - Foto's - Documenten - Tips - Reacties

De ene speler is Jack the Ripper en de andere is detective. De detective neemt plaats langs de gele rand van het spelbord. Jack gaat aan de grijze kant zitten en trekt een alibikaart en houdt deze geheim. Jack the Ripper is in de huid gekropen van de persoon op deze kaart. Zijn taak is om deze persoon te laten ontsnappen.

Het spel bestaat uit maximaal 8 beurten. In elke ronde worden 4 personenkaarten open gelegd op de tafel. In de oneven ronden mag de detective als eerste een karakter kiezen en dit verplaatsen en eventueel zijn speciale actie uitvoeren. Vervolgens is Jack 2 keer aan de beurt. Hij mag dus 2 personenkaarten kiezen en de personnages besturen. Tot slot mag de detective het laatste personnage verplaatsen. In de even ronden mag Jack beginnen. Daarna is de detective 2 keer aan de beurt en tot slot mag Jack het laatste personnage verplaatsen. Na de even rondes worden alle personenkaarten verzameld en geschud.

Na elke ronde (dus als 4 personnages werden verplaatst) moet Jack bekend maken dat hij in het licht of de duisternis staat. Alleen als hij in de duisternis staat mag hij de volgende beurt ontsnappen. Jack staat in het licht als hij op het spelbord naast een lantaarnpaal staat of als hij naast een andere personnage staat. Als hij in een park staat kan hij nooit in het licht staan (ook al staat er een lantaarnpaal of een ander personnage naast). Als Jack aangeeft dat hij in het licht staat kan de detective alle personnages elimineren die in de duisternis staan en omgekeerd. Je kan dit doen door de spelfiguur op het spelbord om te draaien. Zo ligt er een zwart-witte afbeelding naar boven in plaats van de gekleurde. Door elke ronde personen te elimineren komt de detective langzaam aan te weten welke gedaante Jack heeft aangenomen.

Het spel kan op verschillende manieren eindigen. Jack wint als hij erin slaagt om de stad te verlaten via de uitgang of per schip (hij moet op dat moment in de duisternis staan) of als hij na 8 beurten nog steeds niet is gevangen. De detective wint als hij met een persoon op Jack gaat staan en een correcte beschuldiging uit. Als hij zich heeft vergist en de verkeerde persoon vangt maakt Jack van de verwarring gebruik om te ontsnappen. In dit geval is Jack dus de winnaar.

Om de detective te helpen loopt er ook een informant door de straten van New York. In het begin is deze te vinden op Liberty Island. Als een karakter op de informant komt te staan mag hij een alibikaart trekken. De detective kan op die manier al een verdachte uitsluiten. Mr. Jack kan op die manier voorkomen dat de detective meer alibikaarten te zien krijgt. Vervolgens mag je de informantnaar een willekeurig ander vakje op het spelbord verplaatsen. Je kan hem echter pas terug activeren in de volgende ronde.

Volgende personnages lopen door de straten van New York en kunnen Jack vangen:

  • Alfred Ely Beach
    Hij mag eerst 1 tot 3 vakken verplaatsen en daarna een metrostation plaatsen in de stad. Tijdens het spel mag men van een metrostation naar een willekeurig ander metrostation bewegen voor 1 verplaatsingspunt. Er mogen nooit 2 metrostations naast elkaar liggen.

  • Claud Rider
    Ze mag 1 tot 3 vakken verplaatsen. Ze is het enige karakter dat door gebouwen mag bewegen. Bovendien wordt er geen verplaatsingspunt aangerekend als ze een gebouw passeert. Hierdoor kan ze vrij snel grote afstanden afleggen. Bovendien mag ze elke beurt een nieuw gebouw op het spelbord plaatsen.

  • Edward Smith
    Hij mag 1 tot 3 vakken verplaatsen en een boot verplaatsen naar een andere haven. Er zijn 4 havens op het spelbord. Op elk moment ligt er in 2 van die havens een schip. Jack kan uit de stad ontsnappen door het schip te bereiken.

  • Emma Grant
    Ze mag 1 tot 3 vakken verplaatsen. Bovendien moet ze een lantaarnpaal, een metrostation of een gebouw verwijderen en er een park in de plaats zetten (dit kan je doen door de tegel om te draaien). In een park staat een karakter altijd in het donker. Vanuit een park heeft Jack dus een ideale gelegenheid om te ontsnappen.

  • Lewis Howard Latimer
    Hij mag 1 tot 3 vakken verplaatsen. Bovendien moet hij elke beurt een nieuwe lantaarnpaal installeren. Deze mag niet naast een andere lantaarnpaal geplaatst worden.

  • Capt. James H. Callahan
    Hij mag 1 tot 3 vakken bewegen en een politiebarricade verplaatsen.

  • Monk Eastman
    Hij mag 1 tot 3 vakken verplaatsen of hij mag er ook voor kiezen om in plaats van zichzelf een ander karakter te verplaatsen. Dit karakter moet wel dezelfde status hebben als hijzelf. Als hij in het licht staat moet het andere karakter ook in het licht staan en omgekeerd.

  • Francis J. Tumblety
    Hij mag eerst 1 tot 3 vakken verplaatsen. Hij mag ook een ander karakter dat naast hem staat verwisselen met een willekeurig ander karakter waar dit ook staat op het spelbord.

Dit spel wordt te koop aangeboden bij Spelshop

Dit spel wordt te koop aangeboden bij Spelmagazijn

Naar speloverzicht


Nieuws - Spellen - Markt - Prijzen - Links - Blog - Login - Registreer - RSS - Online Casino

Unieke bezoekers:

blog counter

Statistieken