Maharadja

Paleizenbouw in India
Algemeen - Spelverloop - Beoordeling - Voordelen & Nadelen - Foto's - Documenten - Tips - Reacties

Als je op zoek bent naar een spel waarbij je niet teveel moet nadenken en dan kan hopen op een beetje geluk dat je de overwinning zal opleveren ben je aan het verkeerde adres. Wolfgang Kramer en Michael Kiesling hebben met Maharadja een toonbeeld afgeleverd van hoe een strategisch bordspel zou moeten zijn voor gevorderde spelers. De spelregels zijn eenvoudig, maar de mogelijkheden eindeloos. Enkele elementen die in het spel zitten: krap geldmanagement, je tegenstanders en ook jezelf inschatten, wisselende spelersvolgorde, behalen van meerderheden, een keuze maken uit 9 acties waarvan je er maar 2 mag uitvoeren,... We kunnen het goed samenvatten als: Veel willen en weinig kunnen.

Het onbeperkte reizen is ook een leuk aspect aan het spel. Zo kan je een deel van je eerste actie uitvoeren, naar een andere locatie reizen en daar je tweede actie actie uitvoeren, naar een volgende locatie reizen om het tweede deel van je eerste actie uit te voeren om verder te reizen naar de stad waar de Maharadja staat om een extra punt te verdienen bij de telling. Ondertussen kan je ook nog gebruik maken van je karakterkaart. Je bent dus wel beperkt in het aantal acties dat je mag uitvoeren, maar de volgorde waarin je jouw acties kan uitvoeren is volledig vrij. Alleen door een goede planning kan je het maximum halen uit je acties.

Vanaf het begin van het spel dien je zeer aandachtig te zijn, want eens je achterop hinkt is het moeilijk om deze achterstand goed te maken. In een spel met allemaal gevorderde spelers vormt dit niet zo'n probleem, maar met weinig ervaren spelers is het niet onwaarschijnlijk dat enkelen vroeg in het spel al een gevoel krijgen van machteloosheid. Dikwijls is het ook al tijdens de laatste zet duidelijk wie hierin het spel zal afronden, wat toch wel één van de weinige spijtige aspecten is van dit spel. De laatste ronde is dan ook regelmatig een zegeronde voor de winnaar en een ronde van schaamte voor de verliezers. Als je er dan toch in slaagt om het tij nog te doen keren is het overwinningsgevoel uiteraard eens zo groot.

Nog een groot pluspunt van Maharadja is dat er maar liefst twee uitbreidingen voor gevorderde spelers in de spelregels worden besproken. Iets wat wel vaker voorkomt bij spellen van Phalanx. Hierdoor zal het nog wat moeilijker worden om Maharadja beu te worden.

Het spelmateriaal is zoals we van Phalanx gewend zijn van een uitstekende kwaliteit. De meeste speelstukken zijn van hout, maar de paleizen zijn van glas. Het enige minpuntje hier is dat de zwarte speler met lila paleizen speelt. Waarschijnlijk waren deze niet in het zwart beschikbaar, maar waarom heeft men dan niet de houten speelstukken ook lila gemaakt? Het spelbord oogt een beetje flets, maar we kunnen niet tegenspreken dat alle wegen, dorpen en steden zeer duidelijk zichtbaar zijn en dat het spelbord dus wel uitblinkt in functionaliteit. De draaischijven zijn makkelijk hanteerbaar en ook de karakterkaarten en goudstukken zijn voldoende stevig om de tand des tijds te doorstaan. Elke speler ontvangt ook een handig overzichtskaartje met wel erg veel tekst. Alle acties van de draaischijf worden er echter op besproken. Zo moet je niet tijdens het spel informatie over een actie vragen, waardoor je tegenstanders ingelicht worden over wat je (misschien) gaat doen. Probeer wel niet om al het materiaal mooi in de doos te ordenen, want de doos is duidelijk niet voor dit spel ontworpen. Zo zijn er duidelijk 3 vakken zichtbaar voor kaartjes die in dit spel niet gebruikt worden. Hopelijk zullen de spelontwikkelaars ooit eens beseffen dat hier ook tijd ingestoken mag worden.

Maharadja heeft in 2004 een nominatie voor Spiel Des Jahres in de wacht gesleept, maar het was uiteindelijk Ticket To Ride dat als winnaar uit de bus kwam. In Nederland heeft Maharadja dat jaar wel de Nederlandse spellenprijs gewonnen.

Conclusie


Maharadja is een strategisch bordspel dat de gevorderde spelers zeker zal aantrekken. Je moet je tegenstanders goed kunnen inschatten en kleine foutjes worden genadeloos afgestraft. Je zal geconfronteerd worden met het feit dat je veel wil realiseren, maar weinig acties ter beschikking hebt. Als je niet als eerste aan de beurt komt kunnen je tegenstanders nog roet in het eten strooien, maar als je wel eerst aan de beurt komt geef je wel al je acties prijs zodat de volgende spelers meer zekerheid hebben. Een zware klepper waarbij je met zeer veel rekening zal moeten houden.

Dit spel wordt te koop aangeboden bij Spelmagazijn

Naar speloverzicht


Nieuws - Spellen - Markt - Prijzen - Links - Blog - Login - Registreer - RSS - Online Casino

Unieke bezoekers:

blog counter

Statistieken