League of Six

Begin eens met belastingen te innen in plaats van ze te betalen
Algemeen - Spelverloop - Beoordeling - Voordelen & Nadelen - Foto's - Documenten - Tips - Reacties

Spelverloop


Het spel verloopt in zes rondes. Elke ronde stelt een jaar voor. Elke ronde is opgesplitst in 6 fasen.

  1. Fase 1: Voorbereiding
    Het spelbord bevat 6 steden. Elke ronde zullen de Hussieten bepaalde steden aanvallen die niet toegankelijk zijn voor de spelers. Deze worden via kaarten willekeurig getrokken en afgedekt. Er zijn elke ronde evenveel steden beschikbaar als er spelers zijn. Op de overgebleven steden wordt een belastingstegel geplaatst. Deze tegel is bepalend voor hoeveel belastingen men hier kan innen.


  2. Fase 2: Steden kiezen
    De spelers beslissen om de beurt in welke stad ze belastingen willen innen. Als ze van stad naar stad reizen moeten ze wel wachters betalen. Men begint het spel met 3 wachters, maar men kan er tijdens het spel nieuwe verwergen. Op elke stad zijn er velden genummerd van 0 tot en met 12 beschikbaar. Als je als eerste aankomt in een stad plaats je jouw spelfiguur op het veld 0. Als je aankomt in een stad waar er reeds een andere speler aanwezig is moet je jezelf op een hoger getal plaatsen. Die is hoeveel wachters je inzet om de reeds aanwezige speler te verdrijven. Deze mag nu kiezen om op je aanbod in te gaan en de wachters in ontvangst te nemen of hij mag zich op een nog hoger getal zetten en je te overbieden. Moest dit laatste gebeuren mag jij weer kiezen om op het aanbod in te gaan of om hem weer te overbieden. Als een speler op het aanbod ingaat ontvangt hij de geboden wachters van de tegenstander en moet dan naar een andere stad vertrekken. Hierbij moet hij wel 1 wachter afgeven voor elke stad die hij doorreist. Deze fase gaat verder tot er in elke stad maar één speler aanwezig is. Het is toegestaan om meermaals naar dezelfde stad terug te keren.


  3. Fase 3: Speelvolgorde vaststellen
    In het midden van het spelbord wordt de spelersvolgorde vastgesteld. In het begin van het spel is deze willekeurig, maar elke ronde wordt deze aangepast. De speler die de meeste wachters heeft geboden legt zijn markeerschijf aan de zijde met de meeste wachters (hij komt laatst aan de beurt bij het kiezen van steden in fase 2, maar eerst in fase 4) en de speler die de minste wachters geboden heeft legt zijn markeerschijf aan de andere zijde. De overige spelers leggen zich op basis van het aantal geboden wachters in de vorige ronde hier tussenin. Bij een gelijke stand kijkt men naar de nummer van de stad (als het nummer hoger is legt men zich meer naar de kant met de meeste wachters).


  4. Fase 4: Belastingen ophalen
    De speler die de vorige fase de meeste wachters heeft ingezet begint deze fase. Om te bepalen welke belastingen hij wil innen mag hij de belastingstegel draaien. Belastingstegels hebben 6 zijden en bevatten 2 tot 5 pijlen. Op elke stad zijn er 6 mogelijke te innen belastingen weergegeven. Je mag de tegel zo draaien dat de pijlen wijzen naar wat je wil ontvangen. Ook staat er in het midden van de tegel een afbeelding van een beloning die je sowieso krijgt hoe je de belastingstegel ook neerlegt. Beloningen kunnen zijn: gele, blauwe, rode en groene goederen, wachters, politieke kaarten (zie verder) en ruitersymbolen. Als de speler zijn tegel heeft geplaatst ontvangt hij onmiddellijk zijn beloning. Als alle spelers hun beloning hebben ontvangen wordt de volgorde voor de volgende fase bepaald. De speler met de meeste ruitersymbolen ontvangt de span met de meeste paarden, de speler met de op één na meeste ruitersymbolen ontvangt de op één na grootste span enzoverder. Bij een gelijke stand wordt er gekeken wie in de stad met het hoogste nummer belastingen heeft opgehaald.


  5. Fase 5: Opslag van handelswaren in de pakhuizen
    De spelers moeten nu op beurten (te beginnen met de speler met de grootste span) goederen leveren aan de pakhuizen. Er zijn steeds 2 pakhuizen beschikbaar, namelijk een koningklijk pakhuis en een burgerpakhuis. In elk pakhuis zijn er 4 rijen beschikbaar die elk 2 tot 5 goederen tonen. De speler die aan de beurt is kiest een rij van een pakhuis en is verplicht alle goederen te leveren om deze rij te vullen die hij in zijn bezit heeft (het kan zijn dat hij over geen enkele van de goederen beschikt). Vervolgens is de speler links van hem aan de beurt. Ook hij is verplicht de goederen te leveren die hij bezit en nodig zijn om de rij te vullen. Zo gaat het verder tot iedereen aan de beurt is geweest of tot de rij vol is. Als men goederen kan leveren ontvangt men onmiddellijk de puntenwaarde die naast de goederen is afgebeeld. Als de rij vol raakt ontvangt de speler die de rij heeft gekozen (dus niet de speler die het laatste goed kan leveren) een bonus. In het koninklijk pakhuis ontvangt men de punten die links naar de rij zijn afgebeeld en in het burgerpakhuis ontvangt men een politieke kaart. De speler kiest een kaart met een aantal symbolen gelijk of kleiner dan het cijfer links in de gekozen rij. De politieke kaarten bevatten symbolen met bruine, groene en paarse figuren. Deze kunnen op het einde van het spel bonuspunten opleveren.


  6. Fase 6: Einde van een ronde
    De Hussietenkaarten worden van de steden verwijderd, de speelfiguren in de steden worden op de weg onder de steden geplaatst, men geeft de paardenspannen die men ontvangen heeft terug, men draait een nieuwe politieke kaart open en alle goederen worden uit de pakhuizen verwijderd, samen met het pakhuis zelf. Zo verschijnt er een nieuw pakhuis voor de volgende ronde.


Einde


Na 6 ronden is het spel afgelopen. De spelers leggen nu hun gewonnen politieke kaarten open op tafel. Voor elke categorie symbolen die hierop voorkomen (geestelijken, aristocratie en burgerij) worden er bonuspunten verdeeld. De speler die de meeste symbolen van een categorie heeft ontvangt 9 punten, de speler die er op één na de meeste heeft ontvangt 6 punten, de derde in de rij ontvangt 4 punten en de vierde nog 2 punten. Een gelijkspel wordt gewonnen door de speler met de meeste wachters in zijn bezit. Als dat ook gelijk is ontvangen beide spelers de punten van de laagste plaats in de rangvolgorde. De punten die nog gewonnen worden met de politieke kaarten worden bij de score tijdens het spel opgeteld en de speler die nu de meeste punten heeft is de winnaar.

Dit spel wordt te koop aangeboden bij Spelshop

Dit spel wordt te koop aangeboden bij Spelmagazijn

Naar speloverzicht


Nieuws - Spellen - Markt - Prijzen - Links - Blog - Login - Registreer - RSS - Online Casino

Unieke bezoekers:

blog counter

Statistieken