Last Call: The Bartender Game

Ober! Nog een drankje AUB !!!
Algemeen - Spelverloop - Beoordeling - Voordelen & Nadelen - Foto's - Documenten - Tips - Reacties

Aan het begin van het spel worden er 6 obers klaargelegd die elk 4 flessen van eenzelfde willekeurige kleur ontvangen. Elke speler krijgt 4 geheime opdrachtkaarten die een drankje bevatten dat ze moeten laten opdienen door de obers tijdens het spel. De kleuren op de opdrachtkaarten corresponderen met de kleuren van de flessen. Iedereen moet een drankje laten opdienen met 2, 3, 4 en 5 kleuren/flessen. Tot slot krijgt elke speler ook een fiche waarop de naam van zijn bar staat aangegeven. Deze worden gemixt en in een willekeurige volgorde op tafel neergelegd. De speler wiens fiche helemaal onderaan ligt is de startspeler.

De startspeler ontvangt een stapel kaarten. Hij draait de bovenste kaart van de stapel om, leest de naam duidelijk voor en legt de kaart bij de corresponderende ober. Hij blijft nieuwe kaarten omdraaien tot een speler "Order" roept (dit kan ook de startspeler zijn). Als dit gebeurt mag de speler die geroepen heeft een fles verplaatsen tussen 2 obers die minstens één kaart bij hun hebben liggen. Daarna worden alle kaarten bij deze twee obers verwijderd. In het volgordespoor wordt de fiche van de speler die geroepen heeft nu onderaan gelegd (als 2 spelers gelijktijdig roepen krijgt de speler het hoogst op het volgordespoor de voorkeur). Hij wordt de nieuwe startspeler voor de volgende ronde. Er is nog één uitzondering. Als een ober 3 kaarten bij zich heeft liggen wordt hij "wild". Ze bedoelen hiermee de Engelse term voor "joker" en niet het Nederlandstalige "wild". Dit betekent dat je een fles mag verplaatsen van of naar deze ober ongeacht dat er bij de andere ober een kaart ligt of niet. Als op een bepaald moment een vierde kaart bij een ober komt te liggen verwijder je alle kaarten bij deze ober.

Als een speler na de verplaatsing van een fles een drankje kan bereiden mag hij dit nu doen. Om een drankje te maken moeten alle flessen die aangegeven zijn op een geheime drankkaart in het bezit zijn van een ober. Voor elke fles die er te veel staat ontvang je wel één ijsblokje.

Als iemand zijn laatste opdrachtkaart heeft volbracht is het tijd voor de "Last Call". De speler bovenaan in het volgordespoor begint nu al zijn drankjes te maken. De kaarten van de obers worden nu niet meer gebruikt. De speler mag een willekeurige drankfles verplaatsen, maar moet hiervoor één ijsblokje nemen. Hij mag dit zo dikwijls doen als hij wil, maar mag niet vergeten altijd het ijsblokje te nemen. Ondertussen mag hij zijn resterende drankjes maken volgens de gebruikelijke regels. Zo werken alle spelers volgens het volgordespoor hun opdrachtkaarten af tot alle drankjes zijn geserveerd.

Wie na de Last Call de minste ijsblokjes heeft wint het spel!

Dit spel wordt te koop aangeboden bij Spelshop

Naar speloverzicht


Nieuws - Spellen - Markt - Prijzen - Links - Blog - Login - Registreer - RSS - Online Casino

Unieke bezoekers:

blog counter

Statistieken