Horse Fever

Klop de bookmaker met je voorspellingstalent ... of saboteer gewoon de tegenstand
Algemeen - Spelverloop - Beoordeling - Voordelen & Nadelen - Foto's - Documenten - Tips - Reacties

Horse Fever komt in 3 varianten: het bordspel, het familiespel en het party spel. De onderstaande beschrijving is gebaseerd op het bordspel.

Voorbereiding


Elke speler krijgt een karakterkaart. Hierop staat je naam en een afbeelding hoe je eruit ziet. Als je de karakterkaart ontvangen hebt zal je in de spelregels even moeten opzoeken hoeveel startgeld je krijgt en dat je karakter over speciale vaardigheden beschikt of niet.

Het overige materiaal wordt naast het spelbord gesorteerd. Let er wel op dat er in elke kleur één wedfiche minder meedoet als het aantal spelers (dit zorgt ervoor dat niet alle spelers op hetzelfde paard kunnen wedden).

In het spel zijn er 6 verschillende renstallen die elk een kleur hebben gekregen. In het begin van het spel hebben deze stallen nog geen eigenaar. Tijdens het spel kunnen de spelers deze echter kopen. De fiches van deze renstallen worden willekeurig op het wedbord geplaatst van laag naar hoog. Hoe hoger de fiche geplaatst is, hoe beter de renstal is. De notering zal echter lager zijn waardoor de opbrengst lager is als je een correcte gok uitbrengt.

Spelverloop


Het spel bestaat uit vier verschillende fasen.

  • Aankoopfase

    De spelers krijgen nu de mogelijkheid om aankopen te doen. Te beginnen bij de startspeler mogen de spelers om de beurt 1 aankoop verrichten. Als iedereen zijn eerste aankoop heeft gedaan mag iedereen om de beurt een tweede aankoop doen. De volgende zaken zijn te koop: Actiekaarten (je ontvangt 2 actiekaarten waarmee je een paard kan beïnvloeden), doelkaarten (als je het doel op de kaart tegen het einde van het spel hebt volbracht krijg je 2 overwinningspunten), assistentkaarten (deze kaart geeft je een voordeel gedurende het hele spel), paardenkaarten (deze kaarten kan je heel het spel gebruiken om het paard dat loopt voor een renstal die je in het bezit hebt te beïnvloeden) en renstallen (je wordt eigenaar van een renstal waardoor je geld ontvangt als het paard dat voor deze stal loopt in de top 3 eindigt). Alle kaarten kosten 400 denari, behalve de renstal is duurder. De prijs is afhankelijk van welke positie de renstal inneemt in de rangschikking. Je kan ook beslissen om te passen. Je ontvangt dan 800 denari. Het is ook mogelijk om iets te kopen van een tegenstander (als deze akkoord gaat) voor het dubbele van de prijs. Je mag ook een lening nemen bij de bank of de maffia. Deze moet op het einde van het spel afbetaald worden.

    Als alle spelers 2 aankopen hebben verricht (of hebben gepast) mogen de spelers paardenkaarten bij hun renstallen plaatsen. Je mag alleen een paard plaatsen bij een stal die je bezit! Op de paardenkaart staat welk paard zal lopen voor deze stal en welke speciale eigenschappen het bezit. Als er geen paard bij een stal is neergelegd zal er een paard zonder speciale eigenschappen voor deze stal lopen.

  • Wedfase

    De spelers plaatsen om de beurt, te beginnen bij de startspeler, een weddenschap. De minimuminzet is het aantal punten dat een speler bezit vermenigvuldigd met 100. Let erop dat een renstal ook een punt waard is! Als je niet voldoende geld hebt om te wedden verlies je 2 overwinningspunten! Je neemt de wedfische in de kleur van het paard waarop je wil wedden. Je kan wedden dat het paard wint of dat het paard bij de eerste 3 zal eindigen. Je legt het geld dat je wil inzetten voor je neer en daarop leg je de wedfiche met de juiste zijde naar boven.

    Als iedereen zijn eerste weddenschap heeft geplaatst mogen de spelers om de beurt een actiekaart inzetten. De actiekaart die je wil inzetten leg je open neer bij het paard dat je wil beïnvloeden. De eigenschappen op deze kaart (die zowel negatief als positief kunnen zijn) worden tijdens de race toegepast. De spelers blijven om de beurt actiekaarten uitspelen tot ze er geen meer in bezit hebben. Het is niet toegestaan om kaarten op te sparen voor een volgende race.

    Als alle actiekaarten zijn ingezet mogen de spelers opnieuw een weddenschap plaatsen. Deze weddenschap is echter niet meer verplicht, maar je moet wel rekening houden met de minimuminzet. De speler die daarnet als laatste zijn weddenschap heeft geplaatst mag nu als eerste inzetten. Tegen de wijzers van de klok in zetten mogen de spelers nog wedden zodat de startspeler als laatste aan de beurt is.

  • De race

    Hou er rekening mee dat de paardenkaarten en de actiekaarten de race kunnen beïnvloeden. Vergeet dus niet de eigenschappen die op deze kaarten worden weergegeven toe te passen tijdens de race!

    De race wordt gelopen met behulp van bewegingskaarten. Je begint met een kaart om te draaien. Op deze kaart staat aangegeven hoeveel vakjes een paard vooruit geplaatst mag worden afhankelijk van zijn positie op de wedtabel. Het paard dat 1:2 genoteerd wordt komt overeen met het bovenste getal op de kaart, het paard dat 1:3 genoteerd staat komt overeen met het tweede getal op de kaart,... Je verzet dus alle paarden afhankelijk van de getallen op de bewegingskaart. Vervolgens worden de 2 dobbelstenen geworpen. De paarden die de kleur hebben van het resultaat van de dobbelsteenworp mogen een extra vakje vooruit. Als er 2 keer dezelfde kleur gedobbeld wordt mag het paard slechts 1 vakje opschuiven.

    Vanaf een paard over de eindstreep gaat is het aangekomen. Als alle paarden verplaatst zijn kijkt men welk paard het verst vooruit staat. Dit paard is gewonnen en plaatst men op de eerste positie van de wedtabel, dan kijkt men naar de tweede plaats enzoverder. Als 2 paarden gelijk staan wint het paard dat het hoogst genoteerd staat op de wedtabel. Als de paarden die zijn aangekomen hun positie hebben ingenomen op de wedtabel blijft men bewegingskaarten trekken tot alle paarden zijn aangekomen en hun positie hebben ingenomen op de wedtabel.

    De spelers ontvangen nu punten en geld voor hun gewonnen weddenschappen en verliezen het geld van de verloren weddenschappen. Als je een weddenschap wint waarbij je gegokt hebt dat het paard de race zou winnen krijg je 3 overwinningspunten. De uitbetaling is afhankelijk van de notering van het paard op de wedtabel. Stel dat je 1000 denari hebt ingezet op het paard met notering 4:1 en je wint de weddenschap, dan ontvang je 3000 denari bovenop je inzet van 1000 denari. Als je een weddenschap wint waarbij je dacht dat het paard bij de eerste 3 zou eindigen krijg je één overwinningspunt en verdubbel je het ingezette geld onafhankelijk van de notering op de wedtabel.

    Nu worden de posities op de wedtabel nog aangepast. Als een paard hoger is geplaatst dan de fiche die zijn notering aangeeft verschuif je de fiche een niveau naar boven. Als het paard lager is geplaatst schuif je de fiche een niveau naar beneden. Op deze manier is het waarschijnlijk dat er meerdere fiches bij dezelfde notering komen te liggen.

  • Veiling

    Er vinden nu nog 2 veilingen plaatst. Ten eerste kan men een punt verkopen. De startspeler krijgt de mogelijkheid om dit proberen te doen voor 1000 denari. Als hij accepteert mag de volgende speler een punt verkopen voor 900 denari. Elke keer een speler accepteert is het nieuwe bod 100 denari lager. Alleen de laagste bieder krijgt de mogelijkheid om het punt effectief te verkopen. Vanaf iemand heeft gepast mag hij niet opnieuw beginnen meebieden. De tweede veiling verloopt op een gelijkaardige manier, maar nu probeert men een punt te kopen. Het startbod is nu opnieuw 1000 denari en telkens iemand accepteert gaat het bod met 100 denari omhoog. Na de veilingen wordt de startspelerkaart doorgegeven aan de linkerbuur en begint de volgende ronde.

  • Einde


    Op het einde van het spel moeten de spelers hun lening terugbetalen. Als ze onvoldoende geld hebben verliezen ze automatisch. De spelers die geen leningen meer hebben kunnen nu hun overwinningspunten tellen. De score is de overwinningspunten die je tijdens het spel hebt kunnen behalen vermeerder met één punt per renstal in je bezit. Bovendien kan je nog bonuspunten scoren met je doelkaarten die zijn vervuld. De speler met de hoogste score wint het spel.

Dit spel wordt te koop aangeboden bij Spelshop

Naar speloverzicht


Nieuws - Spellen - Markt - Prijzen - Links - Blog - Login - Registreer - RSS - Online Casino

Unieke bezoekers:

blog counter

Statistieken