Carolus Magnus

Een strijd om de opvolging van Karel De Grote
Algemeen - Spelverloop - Beoordeling - Voordelen & Nadelen - Foto's - Documenten - Tips - Reacties

Hoe je Carolus Magnus speelt is afhankelijk van het aantal spelers. We beginnen met het bespreken van de eenvoudigste variant voor twee spelers en verderop bespreken we de aanpassingen voor drie of vier spelers.

Voorbereiding


Een spelbord is er niet aanwezig. In de plaats daarvan zijn er 15 landtegels die in een kring los van elkaar gelegd worden. Een grote houten pion die Karel de Grote moet voorstellen wordt willekeurig in één van deze provincies geplaatst en op elke landtegel wordt bovendien één gekleurd blokje gelegd. Elk blokje stelt een ridder voor die hoort bij een adelijke familie. De spelers ontvangen beiden 5 getallenschijfjes genummerd van 1 t.e.m. 5, 10 burchten in hun speelkleur en een burchtkaart. Tot slot mag elke speler met 7 dobbelstenen werpen waarvan de vakken uit kleuren bestaan. Voor elke kleur die je werpt ontvang je een blokje in die kleur. Werp je een kroontje, dan heb je geluk, want dan mag je een kleur kiezen.

Spelverloop


Om de beurt spelen de spelers een getallenschijfje uit. Je mag hierbij niet hetzelfde getallenschijfje uitspelen dan je tegenstander. De speler die het laagste cijfer speelt komt eerst aan de beurt. Het getal op het schijfje geeft ook aan hoeveel vakjes je Karel de Grote maximaal naar voor mag bewegen. Het gespeelde getallenschijfje ben je kwijt tot alle schijfjes op zijn. Op dat moment krijg je ze alle vijf terug.

Als je aan de beurt bent mag je drie ridders (blokjes) uitspelen. Je mag de ridders in een provincie plaatsen of op je burchtkaart. Op de burchtkaart kan je bijhouden hoeveel invloed je hebt bij de adellijke families. Als je meer ridders van een bepaalde kleur hebt dan je tegenstander heb je deze familie in jouw macht en zullen ze met je meewerken tot op het moment dat je tegenstander meer ridders van deze familie op zijn burchtkaart heeft. Ridders in de provincies zijn nodig om de meerderheid te verkijgen. Pas echter op dat je alleen ridders plaatst waarvan je de meerderheid kan behouden voor een lange tijd, want als je tegenstander de macht over een familie overneemt wil je niet dat hij hiermee teveel macht in de provincies wint.

Vervolgens mag je Karel de Grote maximaal zoveel provincies verder zetten dan dat het getal op je getallenschijfje aangeeft. In de provincie waar Karel de Grote stopt volgt er een telling. In deze provincie liggen een aantal ridders (minimaal één). Eerst moet je bepalen welke speler de ridders steunen. Dit kan je zien aan de burchtkaart. De speler die daar de meerderheid bezit aan ridders in een kleur krijgt per blokje in die kleur dat in de provincie aanwezig is één punt. Als er in de provincie een burcht van een speler aanwezig is ontvangt deze speler hiervoor ook één extra punt per burcht. De speler die de meeste punten scoort wordt de heerser over deze provincie. Als er nog geen burcht aanwezig is mag hij een burcht in zijn kleur uit de voorraad nemen en deze op de provincie plaatsen. Als er burchten van de verliezer aanwezig zijn mag hij al deze burchten vervangen door burchten in zijn kleur.

Als een speler controle heeft over twee provincies die naast elkaar liggen mogen deze samengevoegd worden tot één regio. Je schuift de twee landtegels tot tegen elkaar. De burchten en ridders die op deze tegels aanwezig zijn worden ook samengevoegd. Vanaf nu is er dus één landtegel minder en wordt de weg die Karel de Grote moet afleggen ook kleiner. Een regio kan tijdens het spel groter en groter worden, waardoor het steeds moeilijker wordt om deze over te nemen, maar de beloning voor je tegenstander wordt ook steeds groter en groter, omdat hij meer burchten in één keer mag wisselen in burchten van zijn kleur.

Na je beurt mag je met drie dobbelstenen werpen om de voorraad blokjes die je bezit terug aan te vullen tot 7. Opnieuw mag je een kleur kiezen op voorwaarde dat je een kroontje werpt. In het andere geval neem je gewoon een blokje in de kleur dat de dobbelsteen aangeeft.

Het spel is gedaan als er een speler in slaagt om 10 burchten te plaatsen of als er minder dan 4 regio's op de tafel liggen. De speler die eerst zijn 10 burchten kan plaatsen of de speler die het meeste burchten geplaatst heeft als er minder dan 4 regio's op tafel liggen is de winnaar van het spel.

Als je speelt met 3 spelers verandert er niet zoveel. Je moet nu maar 8 burchten plaatsen en het wordt iets moeilijker om de meerderheid over een adelijke familie te verkrijgen omdat er meer concurrenten zijn. Met 4 spelers krijgt het spel een extra dimensie. Iederen speler is zelf verantwoordelijk om de meerderheid over een familie te verkrijgen, maar er wordt met twee tegen twee gespeeld. Er zijn dus telkens 2 spelers die dezelfde kleur burcht mogen plaatsen. Om de meerderheid in een familie te krijgen op de burchtkaart mogen ze wel niet hun ridders samenvoegen, maar voor de telling in de provincie mag dit wel. De spelers die gezamenlijk de meeste macht hebben in de provincie plaatsen hun burcht. Vooraf moet je nog afspreken dat de teams met elkaar mogen communiceren of niet. De spelregels laten deze keuze open.

Naar speloverzicht


Nieuws - Spellen - Markt - Prijzen - Links - Blog - Login - Registreer - RSS - Online Casino

Unieke bezoekers:

blog counter

Statistieken