The Adventurers

Waan jezelf Indiana Jones in de tempel van Chac
Algemeen - Spelverloop - Beoordeling - Voordelen & Nadelen - Foto's - Documenten - Tips - Reacties

De spelers verplaatsen zich door de tempel van Chac op zoek naar de meeste schatten. Om schatten te bemachtigen zullen ze risico moeten nemen. Hoe meer risico, hoe meer schatten ze kunnen verzamelen, maar ook hoe meer kans om te sterven. Als je 2 avonturiers verliest lig je definitief uit het spel.

In het begin van het spel krijgt elke spelers 2 kaarten met een avonturier. Hiervan mogen ze er één kiezen waarmee ze het spel willen beginnen. Indien de avonturier tijdens het spel zou sterven kunnen ze hun tweede avonturier inzetten. Elke avonturier heeft een speciale eigenschap die je tijdens het spel kan gebruiken.

Elke ronde begint met het bepalen van het laadniveau van de avonturier. Tijdens het spel zullen de spelers schatten verzamelen. Hoe meer schatten ze moeten dragen, hoe minder acties ze kunnen uitvoeren. Om het laadniveau te bepalen gebruiken de spelers de achterkant van de kaart met de avonturier die ze op dat moment niet gebruiken. Hierop staan de laadniveau's aangegeven. Als je 0 tot 3 schatten draagt is je laadniveau 2, als je 4 tot 6 schatten draagt is je laadniveau 3,... Op dit moment mag je ook vrijwillig afstand doen van bepaalde schatten om je laadniveau te verlagen.

Vervolgens worden er 5 dobbelstenen geworpen door de startspeler. Deze worp is bepalend voor het aantal acties dat alle spelers mogen uitvoeren. Hoeveel acties je precies mag uitvoeren is afhankelijk van je laadniveau. Als je bijvoorbeeld laadniveau 3 hebt betekent dit dat je een actie mag uitvoeren voor elke dobbelsteen die de waarde 3 of meer heeft. Met laadniveau 4 mag je slechts een actie doen voor elke dobbelsteen die de waarde 4 of meer heeft. Op deze manier is het dus mogelijk dat verschillende spelers op basis van dezelfde dobbelsteenworp een ander aantal acties mogen uitvoeren.

Vervolgens mogen de spelers om beurten hun acties uitvoeren te beginnen met de startspeler. De acties die je kan uitvoeren zijn afhankelijk van waar je in de tempel zit.

De spelers betreden de tempel in een kamer waar 2 muren naar elkaar toe bewegen en die hun uiteindelijk zullen pletten. In deze kamer kan je zoeken naar schatten of informatie inwinnen over de vallen die verborgen zijn in de lavakamer (zie verder).

Vervolgens komen ze in de gang met de rollende steen. Een steen rolt door deze gang richting de einduitgang. Als de steen op hetzelfde vakje komt als een avonturier wordt deze geplet en ligt hij uit het spel. In deze gang kunnen de spelers op bepaalde plaatsen een poging doen om sloten te openen en een schat uit de muur te halen.

Als je risico durft nemen is er de lavakamer. Je hebt ook de keuze om hier veilig rond te lopen. De kamer bestaat uit verschillende tegels. Als de spelers een tegel betreden moeten ze controleren dat deze veilig is of een val. Je hebt informatie kunnen inwinnen in eerste kamer van de tempel. Als je hebt kunnen onthouden welke tegels een val zijn kan je relatief veilig de tegels betreden en naar schatten zoeken. Als je op een val trapt val je in de lava en is je avonturier gestorven. Als je een tweede avonturier in het spel moet brengen zal dit ook gebeuren in de lavakamer.

Vervolgens kan je ervoor kiezen om langs de rivier richting de uitgang te zwemmen. Je mag maar één richting volgen omwille van de sterke stroming. Het is ook mogelijk om naar schatten te duiken in de rivier. Op het einde van de rivier is er echter een waterval. Voor je de rivier kan verlaten zal je moeten dobbelen. Je moet evenveel dobbelstenen werpen als je laadniveau. Voor elke 1 die je werpt moet je 3 schatten afgeven. Vervolgens mag je de dobbelstenen met een 1 opnieuw werpen. Als je dan opnieuw een 1 werpt stort je onherroepelijk te pletter in de waterval.

Tot slot is er nog de mogelijkheid om de brug over te gaan. Deze bestaat uit 5 rotte plaken. Voor elke plank moet je een dobbelsteen werpen als je de brug over wil. Voor elke dobbelsteen die lager is dan je laadniveau breekt er een plank die je moet verwijderen. Als er geen planken meer op de brug liggen stort je in een krater en kan niemand nog de brug gebruiken. Voor echt kwaadaardige avonturiers bestaat er nog de mogelijkheid om wat op de brug te gaan springen om meer planken te verwijderen. Het risico dat je zelf in de krater stort blijft natuurlijk bestaan.

Na het uitvoeren van de acties komen de muren in de eerste kamer en de rollende steen in beweging. Voor de muren worden 3 kaarten getrokken. Als er pijlen op deze kaarten staan bewegen de muren naar elkaar toe. Als ze elkaar raken wordt iedereen tussen de muren geplet. De rollende steen zal tijdens het spel aan tempo winnen. De eerste ronde werp je met 1 dobbelsteen, de volgende met 2, enzoverder. Vanaf ronde 5 blijf je met 5 dobbelstenen werpen. Voor elke dobbelsteen met waarde 3 of hoger rolt de steen een vakje verder.

Als je de vorige ronde een avonturier hebt verloren mag je deze nu inbrengen in de lavakamer. Je moet wel al je schatten afgeven en terug vanaf 0 beginnen.

Het spel is afgelopen als iedereen gestorven is (dan wint er niemand) of als iedereen uit de tempel is. Als er nog spelers in de tempel zijn op het moment dat de steen het laatste vakje van de gang bereikt is het spel ook afgelopen. De steen blokkeert de enige uitgang waardoor de spelers die nog in de tempel zitten opgesloten zitten. Ze komen niet meer in aanmerking voor een overwinning. Alle spelers die de tempel hebben verlaten tellen nu de waarde van hun schatten. De speler met de hoogste waarde wint het spel.

Dit spel wordt te koop aangeboden bij Spelshop

Naar speloverzicht


Nieuws - Spellen - Markt - Prijzen - Links - Blog - Login - Registreer - RSS - Online Casino

Unieke bezoekers:

blog counter

Statistieken